24 Mart pazar günü yapılan YGS sınavında sorulan Alevilik sorusuna CHP milletvekilleri Hüseyin Aygün ve Aykan Erdemir teki gösterdi.
CHP Bursa Milletvekili Aykan Erdemir, Alevilik sorusunun iptal edilmesi gerektiğini söyledi. CHP Tunceli Milletvekili Hüseyin Aygün ise, “ÖSYM, Alevilik tarihini inkar etmektedir. Soru Alevi öğrenciye tuzaktır” dedi.
Önceki gün gerçekleşen ve ilk kez Din Kültürü sorularının sorulduğu YGS’de yer alan Alevilik sorusu tepki çekti. 6 maddelik bir açıklama yapan CHP’li Erdemir, ÖSYM’ye tepki göstererek, “Soruların herkes için ‘zorunlu’ olmadığı, yalnızca ‘tercih’ eden öğrencilerce yanıtlanacağı izlenimi oluşturulmaya çalışılmaktadır” dedi. Erdemir, şunları kaydetti:
SORU YANILTICI: 4 din sorusunun Alevi öğrencilerin inanç esas ve pratikleriyle uyumsuzluğu bir yana Alevilikle ilgili soru da Alevi öğrenciler için bir ayrımcılık kaynağıdır. Soruda tarif edilen musahiplik, Alevi öğrencilerin kendi inanç ve öğretileri çerçevesinde aşina oldukları musahiplik anlayışından önemli farklılıklar barındırmaktadır. Soru, Alevi öğrencileri yanıltıcı, yanlış yönlendirici ve rahatsız edici içeriği nedeniyle de mezhep ayrımcı bir niteliğe sahiptir. Soruda tanımlanan musahiplik tanımıyla Alevilerin musahiplik anlayışı arasında önemli farklılıklar bulunmaktadır.
ÖZÜR DİLENMELİ: Musahiplik iki kişi arasında değil iki aile arasındaki ilişkinin esaslarını tesis eden bir kurumdur. Bu boyutu bütünüyle göz ardı edilmiştir. Musahiplik iki kişinin insanların şahitliğinde söz vermesi olarak tanımlanmış, musahiplik ceminden, ikrar verilmesinden, dedenin, rehberin rolünden bahsedilmemiştir. Soru, Alevi inancını tarif etmeye, tahrif etmeye ve bu yolla yeniden inşa etmeye yönelik bir girişimdir. Böylesi bir toplumsal mühendislik manevrasının YGS soruları üzerinden yapılmaya çalışılıyor olması kabul edilemez bir hukuksuzluk ve hak ihlalidir.
Mezhep ayrımcılığı yapan, Alevilik inancı ve öğretisini tahrif eden ve Alevi öğrenciler için çeldirici bir nitelik taşıyan YGS sorusunun iptal edilmesi ve Alevi yurttaşlarımızdan özür dilenmesi gerekmektedir.
ÖNCE ALEVİLİĞİ ÖĞRENSİNLER
CHP’li Hüseyin Aygün de açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“ÖSYM Alevilik tarihini inkar etmektedir. Musahiplik, Türkler dışında Kürtler, Zazalar, Türkmenler, Tahtacılar, Kızılbaşlar, Bektaşiler, Ehlihaklar (Araplar’da ‘Amcalık’) ve Ortadoğu’nun başka halklarında da vardır. ÖSYM Alevi kurumlarını; aynı zamanda bu kurumların sürekliliğini sağlayan Pir, Rehber, Mürşit, Ana ve Talipleri de yok hükmünde saymıştır. Alevilik’te Musahiplik, dünya-ahiret kardeşliği, Hak için birbirlerine gönül veren, birbirlerinin hatasından sevabından sorumlu olan, birbirlerini seven iki evli çift ya da iki bekar kişi arasında Cem’de, Hak Muhammed Ali Meydanı’nda, Pir, Rehber, Mürşit ve Talipler huzurunda ikrarı bend olmaktır. ÖSYM önce Aleviliği öğrensin, sonra sınavda sorsun…”
YGS’de Sorulan Din Sorusu
Alevilik ve Bektaşilikte önemli bir yere sahip olan musahiplik (yol kardeşliği) iki kişinin, insanların şahitliğinde hayat boyu yol kardeşi olmaya söz vermesi olarak açıklanabilir. Geçmişi, eski Türklerde göçebe hayatın ve yayla kültürünün bir gereği olarak ortaya çıkan ‘kardeşlik’ geleneğine kadar uzanan musahiplik, İslami dönemle birlikte farklı bir biçim kazanmıştır. Hz. Muhammed, Mekke’den Medine’ye hicret edildikten sonra, inananları birbirine kaynaştırmak ve sosyal dayanışmayı sağlamak amacıyla her bir Mekkeliyi, bir Medineliyle kardeş yapmıştır. Bunlar da öz kardeş gibi beraber yemiş, beraber çalışmışlardır. İşte musahiplik de bu geleneklerin harmanlanarak günümüze ulaşmış halidir.
Buna göre musahiplik ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi ileri sürülemez?
A) Özünde sosyal dayanışmayı barındırdığı
B) Yerleşik hayata geçmede kolaylık sağladığı
C) Din kardeşliğini yansıtan örnek bir uygulama olduğu
D) Toplumsal aidiyeti pekiştiren bir model olduğu
E) Şartların gereği olarak çıktığı
(Vatan)